در مورد خواص پسته و بادام چه می دانید؟

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 
 
 پایگاه صاعقه::پسته سرشار از فيتواسترول و همچنين فيبرهاي غذايي زياد و آنتي‌اكسيدان‌هاي فراوان است. 

 

هم پسته و هم بادام داراي خواص بي‌شماري هستند. در اين مطلب گلچيني از خواص پسته و سپس خواص بادام را مرور مي‌كنيم. پسته سرشار از فيتواسترول و همچنين فيبرهاي غذايي زياد و آنتي‌اكسيدان‌هاي فراوان است. اگر پسته را به اندازه ميل كنيد نه تنها كالري زيادي دريافت نمي‌كنيد بلكه اسيدهاي چرب خوبي عايدتان مي‌شود.

پسته براي مقابله با بيماري‌هاي قلبي
حدود 90 درصد چربي‌هاي موجود در پسته جزو چربي‌هاي اشباع نشده‌اي هستند كه كلسترول خون را كاهش داده و به اين ترتيب خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را نيز پايين مي‌آورند. از اين گذشته پسته حاوي پتاسيم نيز است. اين ماده معدني به تنظيم فشار خون كمك مي‌كند. در نهايت بايد بدانيد كه پسته حاوي پوليفنول است. پوليفنول‌ها آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه خواص مفيدي براي حفظ سلامت قلب دارند.

پسته براي مقابله با استرس
اگر در طول زمستان به دليل سرما و كمبود نور خورشيد افسرده شده‌ايد، اگر فشار كارتان زياد است و احساس شادابي‌تان را از دست داده‌ايد پسته را دريابيد. نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد كه پسته تاثير خوبي براي مقابله با اثرات منفي استرس دارد. به خاطر اينكه حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي بي‌شماري مانند رسوراتول (همان آنتي اكسيدان موجود در بادام هندي)، لوتئين، كرستين يا نارنژنين است. اين آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي مي‌توانند اثرات شوم و منفي استرس را از بين ببرند. اگر به ايام عيد بسنده نكرده و هر روز چند عدد پسته ميل كنيد مي‌توانيد با استرس‌هاي‌تان مقابله كنيد. البته توصيه مي‌كنيم در ايام عيد هم در مصرف پسته زياده‌روي نكنيد. به خاطر اين‌كه مصرف زياد اين ماده غذايي كالري زيادي دارد. علاوه بر اين بايد بدانيد كه پسته منبع منيزيم نيز است. منيزيم يك ماده ضداسترس فوق‌العاده است و مي‌تواند فشار خون را تنظيم كند.

پسته براي دفع راحت
پسته يكي از آجيل‌هاي سرشار از فيبر است. در واقع 28 گرم پسته 3 گرم فيبر غذايي دارد. اين مقدار فيبر حدود 12 درصد نياز روزانه ما را تامين مي‌كند. اين ميزان فيبر دو برابر بيشتر از فيبر موجود در گردو بوده و برابر با فيبر همين ميزان جو دو سر است.
فيبرها نقش مهمي در عبور دادن مدفوع از روده‌ها دارند. به خاطر اينكه آب را جذب كرده و باعث افزايش انقباض روده مي‌شوند و فعاليت باكتري‌هاي كولون را بيشتر مي‌كنند.

بادام و سلامت قلب و عروق شما

نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه مصرف بادام براي حفظ سلامت قلب و عروق و همچنين خوش اندامي مفيد است. اگر بطور منظم بادام مصرف كنيد آن هم اندازه متعادل به لاغر ماندن و كنترل وزن ايده آل كمك مي‌كند. بر خلاف اينكه ميزان چربي و كالري بادام زياد است اما مصرف آن در حفظ سلامت بدن نقش مهمي دارند.

بادام مفيد براي خوش اندامي شما
خيلي‌ها اعتقاد دارند مغزها و دانه‌هاي روغني به دليل داشتن چربي و كالري باعث چاقي و اضافه وزن مي‌شود. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد افرادي كه دانه‌ها و مغزهاي روغني بيشتري مصرف مي‌كنند، پتانسيل لاغري بيشتر و همچنين شاخص توده بدني پايين‌تري دارند. نتايج پژوهش جديدي هم نشان مي‌دهد مصرف روزانه 56 گرم بادام (به مدت 10 هفته) نه باعث چاقي مي‌شود و نه اينكه تركيب بدنتان را به هم مي‌زند. بادام سرشار از منيزيم است و براي افرادي كه مي‌خواهند خوش اندام باشند و در عين حال يك ماده غذايي سرشار از مواد مغذي مصرف كنند و احساس سيري طولاني مدتي داشته باشند فوق‌العاده است. با وجود اينكه يك مشت بادام (حدود 28 گرم) حاوي 160 كالري است اما در عين حال منبع فوق‌العاده ويتامين E و منيزيم است و همچنين ميزان زيادي پروتئين و فيبر دارد. بادام همچنين حاوي پتاسيم، كلسيم، فسفر، آهن و اسيدهاي چرب اشباع نشده مونو است كه جزو چربي‌هاي مفيد هستند.
توصيه مي‌كنيم مصرف پسته و بادام را بطور منظم و آن هم در حد متعادل در برنامه روزانه‌تان قرار دهيد و از خواص آنها استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه در مصرف آنها زياده‌روي نكنيد. به خاطر اينكه مصرف زياد و بيش از حد اين مواد غذايي كالري زيادي به بدن مي‌رسانند. هر ماده غذايي خواص و مضرات خود را دارد. البته نعمت‌هاي الهي تا جايي كه به اندازه مصرف شود پر از خاصيت هستند. سعي كنيد در مصرف هيچ ماده غذايي زياده‌روي نكنيد و در عين حال خود را از خواص آنها نيز محروم نسازيد.
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید